![GRUN](/upload/ea349/blog/pobrany-plik-2-.jpeg)
FABRYKA MASZYN SPECJALNYCH DO BUDOWY DACHÓW, BUDYNKÓW I DRÓG
Założona w 1919 roku spółka GRÜN zajmuje się od dziesięcioleci opracowywaniem i produkcją maszyn specjalnych dla sektora budowlanego
Produkuje m.in.:
Kotły z mieszalnikiem i kotły wylewowe z mieszalnikiem, urządzenia do zalewania spoin, kotły i urządzenia do transportu asfaltu lanego, frezy do szczelin, lance gorącego powietrza, ręczne i maszynowe urządzenia natryskowe, ręczne palniki na propan, urządzenia do spawania i lutowania, urządzenia do zgrzewania gorącym powietrzem, podgrzewacze butli, kotły masy bitumicznej, wiadra na masę bitumiczną, polewaczki, wózki butlowe, odsysacze wody, system klejenia poliuretanem, maszyny do techniki znakowania.
Technika urządzeń do naprawy pęknięć w nawierzchniach
Jak wiadomo, w bitumicznych nawierzchniach dróg zawsze z biegiem czasu powstają pęknięcia a nawet szwy środkowe, łączące jedną stronę drogi z drugą, często się rozchodzą. Podobnie dzieje się z przyłączeniem do starej nawierzchni zaasfaltowanych miejsc po ułożeniu kabli czy rur. Przeprowadzona na czas i poprawnie technicznie naprawa tych pęknięć znacznie przedłuża żywotność drogi. Jeśli jej nie wykonać, to do nawierzchni przenikają woda, sól przeciwśniegowa i brud i zwłaszcza w zimie powodują rysy, pęknięcia i zniszczenie nawierzchni. Aby uniknąć strat finansowych, trzeba odpowiednio wcześnie prowadzić gospodarne działania konserwacyjne, by uniknąć konieczności kompletnej wymiany nawierzchni. My, firma GRÜN, oferujemy rozsądne techniczne możliwości rozwiązania problemu pęknięć.
Ważne jest najpierw jak najlepsze przygotowanie pęknięć pod wylew. Do tych prac mamy do dyspozycji frezy do szczelin i lance gorącego powietrza.
Najopłacalniejszym i najszybszym rozwiązaniem jest obróbka pęknięcia opalaną propanem lancą gorącego powietrza. Lanca gorącego powietrza jest łatwa i niemęcząca w obsłudze, i pozwala na bardzo wysoką wydajność pracy. Działa ona na płynny propan. Dodatkowo doprowadzane jest sprężone powietrze ze sprężarki. Sprężarka powinna mieć wydajność powietrza co najmniej 1,5 m³ przy ciśnieniu 6 bar. Z leja powietrza gorącego wypływa tylko powietrze, a zatem bitumiczne składniki masy nawierzchni nie mogą zostać przepalone. Połączenie gorącego powietrza i wysokiego ciśnienia usuwa brud ze szczeliny i jednocześnie ją suszy, tak że przy zamykaniu gorącą masą zalewową ma ona bardzo dobrą przyczepność. Temperaturę wylotu powietrza można regulować do ok. 900°C.
Inną korzyścią z lancy gorącego powietrza jest możność skutecznego prowadzenia naprawy pęknięć także póżną jesienią przy niskich temperaturach i wilgotnej pogodzie.
Kolejną formą przygotowania pęknięć jest ich wyfrezowywanie frezami tarczowymi. Te lekkie, poręczne urządzenia, dostarczane wg wyboru z napędem lub bez napędu, można bez trudności i dodatkowych środków ładować na lub wyładowywać z pojazdów transportowych. Frezowanie odbywa się przy pomocy tarczy z osadzonymi diamentami, która obrabia pęknięcie w cięciu suchym.
Dzięki dużej wydajności cięcia tarczami diamentowymi do używania urządzenia potrzeba niewiele siły. Dzięki temu, że tarcza ma tylko 150 mm średnicy i ma specjalną formę, można dobrze stosować się do nieregularnego przebiegu pęknięć. Tarcze diamentowe mają w porównaniu z frezami z metali twardych bardzo dobrą żywotność - obróbka tarczy taka jak doszlifowywanie frezu z metali twardych nie jest potrzebna.
Ponieważ na miejscu pracy trzeba zakładać i to, że doszlifowania braknie lub zrobi się je za póżno, to trzeba założyć się liczyć z tym, że wydajność frezów z metali twardych bardzo szybko maleje i następuje zwiększone zużycie wskutek pracy tępą tarczą. Zatem żywotność jest w praktyce znacznie krótsza niż przy pracy z tarczami diamentowymi do asfaltu.
Frez tarczowy jest dodatkowo wyposażony w odsysanie pyłu, który można stosować wszędzie tam, gdzie są zagrożenia przez wytwarzany pył - np. koło zaparkowanych samochodów, koło domów mieszkalnych itp.
Dzięki wyfrezowaniu a tym samym lepszemu przygotowaniu szczeliny jakość zalania spoiny jest zawsze lepsza niż przy samej obróbce szczeliny lancą gorącego powietrza - ponieważ można nanieść więcej materiału spoinowego a ta większa masa materiału daje wyższą rozciągliwość. Ideałem jest wyfrezowanie pęknięcia szczeliny frezem tarczowym i oczyszczenie go i osuszenie lancą gorącego powietrza. Stwarza to optymalne warunki trwałości zalanej spoiny.
Jakim materiałem trzeba teraz wypełnić szczelinę?
Z doświadczeń długookresowych wynika, że najbardziej nadaje się do tego gorąca masa zalewowa. Masy te, z reguły na bazie bitumu, są wzbogacone o wypełniacze i elastomery, które gwarantują trwałość i rozciągliwość materiału. Z drugiej strony materiały te są bardzo wrażliwe na temperaturę - podczas obróbki nie wolno ich przegrzewać. Na życzenie dostarczamy takie masy.
Do przygotowania tj. do roztapiania gorących mas zalewowych firma GRÜN produkuje wielką gamę urządzeń, do wyboru zależnie od zakresu prac.
Mały kocioł VK 50 i jednostka zalewania spoin VG 50, pojemność 50 l
Te urządzenia stosuje się do prac o niewielkim zakresie. Są wyposażone w osłonę płomienia, by płomień nie dotykał bezpośrednio dna kot/a, a zatem nie przepalał masy zalewowej i nie niszczył jej rozciągliwości. Z jednostki zalewania spoin można szczelinę bezpośrednio zalewać nakładkowo za pomocą rozścielacza. Wg wyboru można to urządzenie przystosować do posypywania zalewu wyposażając je w jednostkę do wysiewania, aby uzyskać większą przyczepność dla kół pojazdów.
Wysoką jakość obróbki uzyskuje się w ten sposób, że masy są roztapiane w kotle ogrzewanym pośrednio poprzez olej przenoszący ciepło. Urządzenia te dostarcza GRÜN z mieszadłem ręcznym lub mechanicznym od 90 litrów. Do ich wyposażenia należy termostatycznie regulowany palnik propanowy, sterowany zarówno od oleju przenoszącego jak i od wsadu, który absolutnie zabezpiecza przed przegrzaniem.
Bardzo często do prac średniego zakresu, np. prowadzonych przez zarządy dróg, przedsiębiorstwa budowlane itp. używa się .urządzeń o pojemności 90 l lub 180 l (typy HR 90 i, HR180 i, MR 180 i)
Po przygotowaniu materiału w kotle przelewa się go do wózka zalewania spoin o pojemności 10 l. Następnie materiał wlewa się poprzez rozściel acz i zamyka także pęknięcia poprzeczne o szerokości ok. 6 - 8 cm.
To nakładkowe zalanie szczeliny jest bardzo ważne po to, by do pęknięć poprzecznych nie mogła znowu wsiąkać woda i powodować dalsze szkody. Urządzenia do zalewania szczelin można wg wyboru wyposażać w palnik do podtrzymywania ciepła w materiale. Do spuszczania materiału służy kurek wylotowy, otwierany i zamykany z kierownicy urządzenia.
Do szybkiej, profesjonalnej obróbki oferujemy kocioł zalewowy z zamontowaną pompą do zalewania jako przyczepę szybkobieżną lub do zamontowania na samochodzie ciężarowym. Przy pomocy tych urządzeń materiał jest wylewany bezpośrednio z kotła do pęknięcia lub zalewanej spoiny.
Profesjonalna naprawa pęknięć polega np. na takim zestawieniu jednostki
-
pojazd ciągnący (mała ciężarówka) ze sprężarką, butlami i materiałem do wypełniania spoin
-
kocioł do zalewania spoin z pompą na przyczepie lub ustawiony na ciężarówce
-
z przodu idzie operator lancy gorącego powietrza, który oczyszcza i ogrzewa pęknięcie, następnie za pomocą zamontowanej pompy masę przelewa się z kotła do konewki i wylewa przy pomocy rozścielacza do nadtopionej szczeliny. Uzyskuje się przez to bardzo dobrą przyczepność do nawierzchni drogi, bez potrzeby gruntowania.
Taką metodą pracy można naprawiać ok. 1500 do 2000 metrów pęknięć dziennie.
Kotły z mieszadłem, wersje RVK 600 i, RVK 450 i, RVK 180 i
Urządzenia te są konstrukcyjnie wyposażone w tak zwane kotły stojące okrągłe. Główne cechy tej konstrukcji to krótkie czasy rozgrzewania, możliwie jak najwyższa wydajność topienia przy niewielkich stratach ciepła i niskim zużyciu energii. Masy topione są przygotowywane oszczędnm, materiał jest chroniony dzięki pośredniemu ogrzewaniu olejem przenoszącym ciepło. W podwójnym płaszczu izolowanym płytami z włókna mineralnego zawieszony jest kocioł podwójny.
Ogrzewanie wsadu olejem przenoszącym ciepło następuje zarówno od dna jak i od ścian bocznych. Dzięki umieszczeniu paleniska między płaszczem zewnętrznym a kotłem podwójnym ubytki wsadu są bardzo małe. W kotle do roztapiania znajduje się mieszadło z wałem pionowym i tuż nad dnem kotła przebiegającymi ukośnymi ramionami, które uwalniają dno kotła od osadzających się materiałów i dają bardzo dobre przemieszanie wsadu. Dodany materiał zalewowy jest poruszany w gorącym wsadzie, przez co osiąga się istotnie lepsze roztapianie niż przy wykraplaniu przez ruszt grzewczy.
Z tego powodu można stosować kotły o mniejszej pojemności osiągające tę samą wydajność co znacznie większe kotły, dzięki czemu można ich używać także do prac o bardzo wysokiej objętości wylewu. Np. przy RVK 450 i można liczyć na dzienne wytapianie ok. 3,5 t, przy RVK 180 i na ok. 1,5 t.
Kotły są standardowo wyposażone w palnik propanowy o strumieniu wirowym, regulowany termostatycznie zarówno od oleju przenoszącego ciepło jak i od wsadu. Tylko to daje pewność, że wsad nie zostanie ani przegrzany ani podany zbyt zimny do spoiny, co jest niezbędnym warunkiem nienagannej pracy zalewania. Na życzenie możliwe jest wyposażenie RVK 450 i w termostatycznie regulowany, w pełni automatyczny palnik na olej lekki.
Mieszadło tych urządzeń jest wyposażone w wyłącznik przeciążeniowy z sygnalizacją optyczną blokady. Wszystkie funkcje są obsługiwane z centralnej szafy sterowniczej. Wydajność pompy można nastawiać i dostosowywać do żądanych warunków.
Zastosowania kotłów z mieszadłem, w szczególności urządzeń z zamontowaną pompą do zalewania, nie ograniczają się do naprawy pęknięć; można je stosować także do zalewania spoin np. w budowie mostów, w budowie autostrad betonowych lub innych połączeń z betonu na lotniskach z płytą betonową, w budownictwie drogowym do zalewania szyn a także zalewania bruku.
Potrzebne w dużych ilościach akcesoria takie jak rozścielacze, wiadra na bitum, konewki do zalewania a przede wszystkim także palniki ręczne uzupełniają program dla sektora budownictwa drogowego. Produkowane przez GRUN palniki propanowe są urządzeniami bardzo mocnymi, trwałymi i odpowiednimi do trudnych warunków w miejscu pracy. Palniki te są w większości wyposażone w głowice ze stali szlachetnej. Oferujemy także palniki specjalne, które mogą sprostać szczególnym wymogom stawianym przez ten sektor.
Wymienić tu trzeba np. palnik Bully, który ma ostry płomień o dużym nacisku, pozwalający ogrzewać i nadtapiać nawierzchnię asfaltową dla podejmowania np. prac naprawczych. A także palnik z 7 płomieniami stosowany specjalnie do izolacji mostowych oraz urządzenie do rozcinania i przemieszczania do tych samych celów, które zostało odebrane przez sam Instytut Ottona Grafa (niemiecką placówkę kontroli technicznej materiałów izolacji mostów i urządzeń ich obróbki).